جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

استقلال معلولین قربانی ناکارآمدی صنعت

استقلال معلولین

استقلال معلولین قربانی ناکارآمدی صنعت

معلولین با توجه به محدودیت های فیزیکی و جسمی خود نیاز به استفاده از ابزار و تجهیزات کمک کننده دارند، در نگاه اجتماعی به معلولین تجهیزات در نقش شالوده ظاهر می شوند و کمک می کنند افراد دارای معلولیت همانند سایر افراد حضور پر رنگ در جامعه داشته باشد.قیمت بالای تجهیزات و وسایلی که معلولین برای داشتن زندگی مستقل به آن نیاز دارند در جامعه امروز ما در کنار عدم مناسب سازی ها، بزرگترین مانع حضور اجتماعی بشمار می روند. با توجه به شعار امسال؛ بررسی دسترسی  و کیفیت ابزار و تجهیزات مورد نیاز افراد دارای معلولیت خالی از لطف نخواهد چرا که مشخص می شود تا چه اندازه تولید ملی می تواند در جهت ایجاد زندگی مستقل معلولین نقش ایفا کند.

حمل و نقل و جابجایی درون شهری یکی از مهمترین و اساسی ترین نیاز افراد داری معلولیت است. برای داشتن شغل و استفاده از خدمات شهری، آموزشی و درمان داشتن استقلال حرکتی اهمیت ویژه ای دارد. از مهمترین ابزار داشتن استقلال حرکتی برای معلولیت های جسمی حرکتی ویلچر های الکتریکی یا برقی (Power Wheelchair) است که بر اساس نوع نیاز و با توجه به شرایط جسمی و وزن افراد انواع مختلفی دارند که معمولا با دو برابر قیمت جهانی و شاید به عنوان کالایی لوکس در داخل توزیع می شوند، مهمترین بخش این نوع ویلچر ها قوه محرکه و در واقع موتور های آنها هستند که از نظر تکنولوژی در صورت حمایت توسط شرکت های داخلی امکان طراحی و ساخت را نیز خواهند داشت. جابه جایی تا شعاع 10 تا 20 کیلومتر در صورت وجود معابر مناسب سازی شده از خدمات مهم این ویلچر ها هستند که متاسفانه امکان تهیه آنها با توجه به تعرفه و قیمت تمام شده برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست. با توجه به اقدامات اخیر در راه اندازی خطوط BRT مجهز به سینی مخصوص در کلان شهر ها در صورت توجیه و آگاهی کارمندان این خطوط به موازات آن تولید محصول داخلی با قیمتی مناسب، امکان تردد معلولین در شریان های اصلی فراهم می شود. لازم به ذکر است حرکت هرم جمعیت به سمت سالمندانی هر چه بیشتر سرمایه گذاری بر روی محصولاتی این چنینی را توجیه می کند. 

استفاده از انواع بالابر های خانگی (lift) و یا قابل نصب بر روی خودرو مثال دیگری از تکنولوژی های گران قیمت و مفید مورد نیاز معلولین هستند که سایه کالای لوکس بر روی آنها هم سنگینی می کند و حتی بسیاری از افراد نسبت به وجود چنین ابزاری بی خبر هستند. جابجایی عمودی معلولین و جانبازان سنگین وزن با معلولیت شدید یکی از چالش های مهم خود افراد و خانواده های آنان است که در صورت وجود این ابزار که در مراکز صنعتی کوچک قابل تولید است، حرکتی مثبت در جهت استقلال افراد برداشته خواهد شد.  

وسایل و ابزار کوچک و کاربردی که برای معلولیت های مختلف و در جهت داشتن استقلال آنان در انجام امور روزانه طراحی شده اند معمولا در فروشگاه های داخلی کمتر یافت می شوند. محصولاتی را می توان نام برد که صرفا به خاطر طراحی هوشمندانه و خلاقانه بسیاری از محدودیت های معلولین را حل می کنند. مواردی همچون قاشق های مخصوص افراد فلج مغزی (CP)، رمپ های سیار سبک، میله های مخصوص پوشیدن لباس برای افرادی که یک دست ندارند (Dressing Stick)، لیوان های مخصوص برای افرادی که کنترل حرکتی محدود و یا لرزش شدید دارند و کلید چرخان ها برای افرادی که قدرت کافی برای چرخاندن کلید در قفل را ندارند(Key Turner) همگی نمونه های هستند که با مکانیزم ساده تاثیری قابل توجهی در استقلال معلولین می توانند داشته باشند.

در شرایطی اقتصادی امروز که نگاه ها به سمت تولیدی های کوچک و زود بازده معطوف است و صنعت کشور آن طور که بایسته است نسبت به تولید در جهت رفع نیاز های معلولین گام های موثری بر نداشته است، و با توجه به آمار بالای اختراع در کشور می توان با هدایت بیشتر این ابداعات و نو آوری ها به سمت افزایش تولیداتی که باعث استقلال معلولین و سالمندان می شوند افق های تازه در افزایش کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت متصور شد.

سعید ضروری: روزنامه مردم سالاری-صفحه معلولین

آخرین مطالب

Skip to content