جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

گفت‌وگوی سعید ضروری با رکورددار جهانی شنا در آب‌های آزاد

محمد کبادی

گفت‌وگوی سعید ضروری با رکورددار جهانی شنا در آب‌های آزاد

1000 کیلومتر شنا برای نام خلیـج‌فارس

وقتی به دنبال رکورددارهای ایرانی در کتاب رکوردهای جهانی گینس می‌گشتم، با رکورد شنای استقامت در آب‌های آزاد آشنا شدم که توسط محمد کبادی و برای ایران ثبت‌شده بود. برای من که با ماجراجویی و حرکت‌های این‌چنینی آشنایی نسبی دارم، رکورد 84 روز شنا و طی کردن بیش از 1000 کیلومتر عجیب ‌و غریب به نظر می‌رسید.
تصویر 1000 کیلومتر شنا برای نام خلیـج‌فارس

از طرفی، با جست‌وجو در منابع انگلیسی‌زبان به ابعاد بین‌المللی این کار پی بردم و متوجه شدم، اولین انسانی است که به اذعان سازمان شنای آب‌های آزاد جهان توانسته در طول تاریخ برای اولین بار بالای 1000 کیلومتر شنا کند و می‌دانستم پشت این رکورد خاص، انسانی با روحیات کاملا متفاوت وجود خواهد داشت که بعد از تحقیق و پرس‌وجوی بیشتر در رابطه با وی و برقراری ارتباط متوجه شدم، حدس من درست بوده و بدون اغراق با انسانی روبه‌رو هستم که کوهی از تجربیات مختلف را با خود حمل می‌کند. محمد کبادی، انسانی پرانرژی با آرزوها و اهداف بزرگ است که در ادامه با او بیشتر آشنا خواهیم شد.

اولین جرقه‌های ورزشی

آنچه محمد کبادی از دوران کودکی‌اش تعریف می‌کند، این است که بسیار پرجنب‌وجوش بوده و زمانی که در کلاس اول راهنمایی تحصیل می‌کرده، مادرش برای این که انرژی او تخلیه شود، او را به باشگاه جودو می‌فرستد و پنج سالی در این ورزش فعالیت می‌کند. محمد کبادی متولد 19 فروردین 1356 است و هنوز آرام و قرار ندارد و معتقد است، باید در طول هفته کارهای هیجان‌انگیز انجام دهد تا تجربیات جدید کسب کند. او بعد از جودو ورزش‌های مختلفی چون دفاع شخصی آیکیدو، کوهنوردی، غواصی، شنا در آب‌های خروشان، راپل و فوتبال را امتحان می‌کند و در نهایت به شنای استقامت روی می‌آورد. ماهیچه‌های او تربیت‌شده‌اند که به مدت طولانی، کار سنگینی مانند شنا را انجام دهند. به عقیده او ورزش مخصوصا ورزش‌های رزمی انسان را به تعالی می‌رساند و از طریق فنونی که افراد یاد می‌گیرند، در اوج قدرت و توانمندی باعث می‌شود در وجود انسان‌ها مردانگی و انسانیت تقویت شود.

فعالیت‌ها و تحصیلات

محمد کبادی در سازمان امداد و نجات دریایی کشور، به‌عنوان مدرس و مربی تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر حضور دارد. او در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌کند و در عرصه سینما ایجنت و مدیر گروه بین‌المللی بدلکاران 13 در کنار ارشا اقدسی فعالیت می‌کند. در حال حاضر، دانشجوی دوره دکترای مدیریت استراتژیک در ورزش (تربیت‌بدنی و علوم ورزشی) است و زندگی ماجراجویانه و پرهیجانی دارد.

سوابق اجرایی و فعالیت‌های او در حوزه غواصی و امداد و نجات بسیار زیاد و قابل‌توجه است که برخی از آنها عبارتند از: عضو مدرسین کارگروه تخصصی اشتغال و کارآفرینی در ورزش دانشگاه شهید بهشتی و وزارت علوم تحقیقات و فناوری، مدرس بین‌المللی آموزش دوره‌های رسکیو 3 (نجات از سه‌نقطه آسمان، محیط آبی و خشکی)، غواصی، بقا در طبیعت و شرایط سخت، انجام عملیات جست و جو و نجات در اعماق مغروقین در آب‌های کشور، مجری و کارشناس برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، مربی و مسئول عملیات‌های پیچیده امداد و نجات تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر و بسیاری فعالیت‌های دیگر که در این مجال نمی‌گنجد، تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های این جوان پرشور ایرانی است.

چرا ماجراجویی ؟

در پاسخ به این سوال، محمد کبادی به نکات قابل‌توجهی اشاره می‌کند: خداوند در وجود انسان‌ها قابلیت‌ها و توانمندی‌های زیادی قرار داده است. انسان‌ها باید در شرایط مختلف قرار بگیرند تا متوجه قدرت عظیم درونی خودشان بشوند. تخصص ما انجام کارهای نشدنی است؛ شیرجه در درهای بسته با توکل به خدا. بی‌ماجراجویی، زندگی معنا ندارد؛ به انسان حس خوب بودن می‌دهد. قسمت اعظم ماجراجویانه و هیجان‌انگیز کار من در نجات جان انسان‌ها و بدلکاری در عرصه سینماست. ما یک گروه بین‌المللی هستیم که کارهای بزرگی در سینمای ایران و جهان بانام ایران سربلند و سرافراز انجام خواهیم داد.

محمد کبادی، ازجمله افرادی است که انرژی‌اش را در بهترین شکل ممکن در خدمت جامعه مصرف می‌کند و هم برای بسیاری از افراد جامعه الگوسازی می‌کند تا در کنار زندگی، با وجود تمام سختی‌ها و مشکلات در راه اعتلای نام کشورشان در حد و توان خود گام بردارند. به این جمله‌ها اعتقاد قلبی دارد: «خواستند یوسف را بکشند، یوسف نمرد. خواستند او را بفروشند که برده شود، پادشاه شد. خواستند محبتش از دل پدر خارج شود، محبتش بیشتر شد. از نقشه‌های بشر نباید دلهره داشت، چراکه اراده‌ خداوند بالاتر از هر اراده‌ای است. یوسف می‌دانست تمام درها بسته است، اما به خاطر خدا حتی به‌سوی درهای بسته هم دوید و تمام درهای بسته برایش باز شد. اگر تمام درهای دنیا هم به رویت بسته شد، به دنبال درهای بسته برو، چون خدای تو و یوسف یکی است.

رکوردی عجیب در گینس

بااین که چند سال از ثبت این رکورد می‌گذرد، اما محمدحسین از یادآوری نامهربانی‌هایی که در حق ایران و نام خلیج‌فارس شد، هنوز ناراحت است. به عقیده او این کار بدون جنگ و خونریزی نام خلیج همیشه فارس را بر سر زبان‌ها می‌انداخت و نماد اقتدار و توانمندی جوانان ایرانی بود که موردحمایت قرار نگرفت و با سختی‌های بسیار زیاد انجام شد. محمدحسین کبادی توانست در 84 روز مسافت 1051 کیلومتری از تنگه هرمز تا اروندکنار را طی کند و علاوه بر ثبت رکورد جهانی در بین 10 رکورد عجیب شنا در دنیا هم قرار بگیرد. این شنا به‌عنوان شنا در آب‌های آزاد شناخته می‌شود که خطرات بسیار زیادی در کمین شناگر وجود دارد. برای ثبت رکوردهایی در این وسعت وجود یک یا چند حامی مالی بسیار حیاتی است، اما او توانست با هزینه‌های شخصی خود و تیمش و حمایت لجستیک جمعیت هلال‌احمر این رکورد جهانی را به ثبت برساند که هنوز هم در فهرست‌های مربوط به شنا در محافل و رسانه‌های خارجی صحبت می‌شود. هدف او اعتلای نام خلیج‌فارس بود و برنامه‌های هیجان‌انگیز دیگری با این هدف در دست اقدام دارد.

پیشنهاد 2/5 میلیون دلاری

برای برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که می‌خواهند هر چیزی را با پول به دست بیاورند، فرصت خوبی بود تا این افتخار را به نام خود تمام کنند. محمد کبادی می‌گوید: برای این که این کار در آب‌های آنها انجام شود و نامی از خلیج‌فارس مطرح نشود، پیشنهادهای جالبی از طریق یک ایجنت ورزشی دریافت کردیم که شامل دو و نیم میلیون دلار پول و بورسیه دکترای آمریکا به همراه گرین کارت و منزلی در برجی معروف بود. با افتخار تمام و باوجود نیاز به حمایت مالی این پیشنهاد را نپذیرفتیم و با دستان خالی به دل دریا زدیم و موفق شدیم.

برنامه‌های آینده

انتظار این که محمدحسین کبادی بتواند در گوشه‌ای آرام و قرار بگیرد و به رکوردهایش فکر کرده، در ذهن آنها را مرور کند، فرضی محال است. در پاسخ این سؤال، او برنامه‌های آینده‌اش را این‌چنین شرح می‌دهد: سال آینده در دو پروژه و رکورد بین‌المللی شنا قرار است، با شعار صلح و نوع‌دوستی و حفاظت از محیط‌زیست دریاها و کوسه، بدون محفظه در دریای آزاد شنا داشته باشم. البته با کلی برنامه‌های هیجان‌انگیز و شگفتی‌آفرین که با ارشا اقدسی و یک تیم حرفه‌ای قرار است اوج توانمندی جوانان ایران را به نمایش بگذاریم.

سعید ضروری

آخرین مطالب

Skip to content