جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

 اولین دختر ایرانی که با لباس بالدار پرواز کرد

فاطمه اکرمی

 اولین دختر ایرانی که با لباس بالدار پرواز کرد

دختر پرواز

بدون شک یکی از پرهیجان‌ترین فعالیت‌هایی که در ورزش‌های هوایی این روزها در دنیا تجربه می‌شود، پرواز با لباس بالدار یا همان وینگ سوت است. تعداد افرادی که در ایران این فعالیت را انجام می‌دهند بسیار محدود است، چراکه نیاز به تجربه و مهارت زیاد دارد. تا مدتی قبل،‌ فعالیت در این رشته محدود به مردان بود، اما روزهای اخیر، خبر اولین پرواز یک بانوی ایرانی با لباس بالدار خبرساز شده است.
تصویر دختر پرواز
فاطمه اکرمی این روزها اولین تجربه‌اش با لباس بالدار را جشن گرفته است. او متولد 9 اسفند 72 است و لیسانس سخت‌افزار کامپیوتر دارد و در رشته‌های مختلف ورزشی مانند ژیمناستیک از همان دوران کودکی فعالیتش را شروع کرده و حتی به مدال‌های رنگارنگ در این رشته رسیده و بعدها در رشته پارکور فعالیت حرفه‌ای انجام داده است. در ادامه با این بانوی فعال در ورزش‌های هوایی بیشتر آشنا خواهیم شد.

ورزش در دوران کودکی

دختر پرنده ایرانی از شش سالگی وارد رشته ژیمناستیک شد و به‌صورت جدی در این ورزش فعالیتش را آغاز کرد به‌طوری‌که سال 86 به عضویت تیم ملی ژیمناستیک در آمد و در مسابقات ژیمناستیک کشورهای اسلامی، دو مدال طلا و یک مدال نقره به دست آورد. آن‌طور که او می‌گوید در رشته سقوط آزاد هم قرار بود شرکت کند، اما چون این رقابت‌ها در چین برگزار می‌شد، او به علت کمبود وقت نتوانست نامه شورای برون‌مرزی را بگیرد.

اکرمی از همان دوران کودکی در ورزش فعالیت حرفه‌ای را آغاز کرده و تا امروز ادامه داده است. او توانسته در رشته‌های متنوع و پرهیجان تجربه‌های منحصربه فردی به دست آورد.

جرقه‌ای در آسمان

فاطمه اکرمی از طریق یکی از دوستانش با این رشته آشنا شد و با جست‌وجو در اینترنت درباره مدرسه‌های اسکای دایوینگ نزدیک به ایران اطلاعاتی کسب کرد و درنهایت با مدرسه دبی آشنا شد. او برای آموزش به دبی رفت و توانست سال 91 سقوط آزاد را از هواپیما و از ارتفاع 13 هزار پایی یا همان چهار کیلومتری به‌تنهایی تجربه کند. ازاین‌نظر که برای آموزش و داشتن امکان پرش در ایران، محدودیت‌های زیادی وجود دارد و این کار به دلیل کمبود هواپیمای مناسب و در دسترس است، او مجبور شد خارج از ایران برود. در این ورزش ازنظر پوشش برای خانم‌ها هیچ مشکلی وجود ندارد و در صورت فراهم بودن بسترهای لازم، خانم‌ها هم می‌توانند براحتی همان‌طور که در پاراگلایدر فعال هستند در سقوط آزاد هم فعالیت کنند.

لباس بالدار

پرواز با لباس بالدار، تفاوت‌های زیادی با سقوط آزاد دارد. مدت‌زمانی که یک پرنده می‌تواند با این لباس سقوط و درعین‌حال پرواز کند بیشتر از سقوط آزاد است و البته نیاز به مهارت زیاد در کنترل دارد. پرواز با این لباس بسیار هیجان‌انگیز است. فاطمه اکرمی می‌گوید: یکی از بهترین تجربه‌هایی که تابه‌حال موفق به انجامش شده‌ام پرواز با این لباس بوده است. در این پرواز توانستم مدت 90 ثانیه رها و آزاد پرواز کنم و بعدازاین مدت، چترم را باز کردم و فرود آمدم.

خیلی‌ها هستند بعد از تجربه وینگ‌سوت معتقدند اگر یک‌بار امتحانش کنید دیگر هیچ‌وقت با لباس معمولی نمی‌پرید. من این موضوع را بعد از پرشم کاملا درک کردم، چون دیگر بال‌های خودم را داشتم مثل پرنده‌ها پرواز می‌کردم و رو هوا سر می‌خوردم و به‌پیش می‌رفتم. شاید با کلمه‌ها نتوانم توضیح بدهم، اما در آسمان یک پرنده واقعی بودم.

شرایطی که بسختی مهیا شد

برای این که مجوز پرواز با لباس بالدار داشته باشید باید بیش از 200 سقوط استاندارد از هواپیما را تجربه کرده باشید. فاطمه اکرمی بیشتر پرش‌هایش را در دبی و سپس روسیه انجام داده و البته در ایران هم پرش‌هایی را تجربه کرده است. رسیدن به این تعداد پرش برای فردی که داخل ایران زندگی می‌کند بسیار سخت و دشوار است. با این ‌وجود، او موفق شد در ایران هم تعدادی پرش در زیباترین مناطق کشور انجام دهد. اکرمی در این خصوص می‌گوید: خدا را شکر می‌کنم این شانس را داشته‌ام در ایران 15 پرش را در زیباترین مناطق ایران مانند زیباکنار، کلاله گرگان و مردآباد کرج تجربه کنم. شمال ایران شرایط فوق‌العاده را برای تبدیل‌شدن به مرکزی برای سقوط آزاد دارد و تنها لازم است کمی همکاری‌ها برای این موضوع صورت بگیرد و بسترها فراهم شود. زیبایی پرش در ایران قابل‌مقایسه با دبی نیست.

گرداب هیجان

فعالیت در رشته ژیمناستیک، انتخاب پدر و مادرش بود و او از این انتخاب خیلی خوشحال است. از همان ابتدا مربیان ژیمناستیک به پدر و مادر فاطمه گفتند با توجه به تلاشی که او می‌کند حتما به قهرمانی می‌رسد و آینده روشنی خواهد داشت. این شد که خانواده‌اش ورزش را جدی‌تر گرفتند و تمام وقتشان را صرف تمرینات دختر خردسالشان کردند. جرقه پارکور هم از طریق یکی از دوستانش در دانشگاه زده شد. دوستش مربی پارکور بود و اولین بار که چند حرکت پارکور را به او آموزش داد، توانست راحت آنها را اجرا کند و همین آشنایی باعث شد در این رشته فعالیتش را شروع کند و بشدت به آن علاقه‌مند شود. آن طور که اکرمی می‌گوید وقتی یک‌بار کار هیجان انگیزی انجام می‌دهید انگار معتاد می‌شوید و در گرداب هیجان فرو می‌روید و بازهم هیجان و آدرنالین می‌خواهید . این حس هیجان‌طلبی باعث شد او راحت‌تر به سمت سقوط آزاد برود و البته ژیمناستیک بهترین شروع برای او بود.

ماجرای تأمین هزینه‌ها

فاطمه اکرمی درباره این که چطور از پس تأمین هزینه‌های این ورزش گران‌قیمت برمی‌آید، می‌گوید: واقعا هزینه سقوط آزاد بسیار بالاست. من مربی ژیمناستیک و پارکور هستم و شش روز هفته را کار می‌کنم. از طرفی خانواده هم از هر لحاظ حمایتم می‌کنند، اما بازهم بسختی هزینه‌ها را تأمین می‌کنم. اگر در ایران امکانات داشته باشیم پیشرفت فوق‌العاده‌ای می‌کنیم. برای تمرین سقوط آزاد هر بار باید به دبی یا روسیه بروم که هزینه‌های سنگینی برایم دارد. هدفی که دارم را با تمام وجود دنبال می‌کنم و از این نوع سبک زندگی لذت می‌برم. وقتی به گذشته برمی‌گردم می‌بینم این هزینه‌ها و این حجم فعالیت‌ ارزشش را داشته و مسیر درستی را طی کرده‌ام.

حوادث و اتفاق‌های ناگوار

یکی از بدترین اتفاق‌هایی که برای اکرمی افتاده، مربوط به تمرینات ژیمناستیک است که به خاطر استاندارد نبودن زمین و شیبدار بودن آن بوده است. در این حادثه پاهایش می‌شکند. یک‌بار هم در دبی وقتی از هواپیما به پایین می‌پرد بعد از باز شدن چتر و طی کردن مسافتی در ارتفاع 400 متری از سطح زمین سه پرنده بسیار بزرگ به سمتش می‌آیند و اگر به چترش حمله می‌کردند می‌توانستند براحتی باعث سقوطش شوند. خودش می‌گوید: آنجا بود که در زندگی‌ام برای اولین بار واقعا ترسیدم.پرنده‌های شکاری دور من چرخیدند، اما این ماجرا بخیر گذشت.

افق‌های روشن در آینده

این پرنده ایرانی برای آینده‌اش برنامه‌هایی دارد. او دراین باره می‌گوید: شاید اگر جای دیگری زندگی می‌کردم می‌گفتم نه! ولی در ایران بله به سراغ پرش تندم (دونفره) و حتی سراغ مربیگری تندم خواهم رفت تا بتوانم به همه خانم‌های مشتاق در ایران برای تجربه این ورزش کمک کنم. البته باید حتما اشاره‌کنم شروع و آموزش سقوط آزاد در ایران بسیار سخت و دشوار است، ولی غیرممکن نیست. برای رسیدن به این مرحله ابتدا باید مجوز پرش تندم و سپس مربیگری آن را بگیرم.

فاطمه اکرمی که لقب اولین دختر ایرانی را که توانسته با لباس بالدار یا همان وینگ سوت پرواز کند به دوش می‌کشد، دوست دارد فعالیت‌های ورزشی‌اش را گسترش دهد و در سطوح بالاتری آنها را دنبال کند. از طرفی با توجه به دعوت مدیر برنامه دیوید بل، بنیانگذار پارکور در دنیا از او برای همکاری، این پیشنهاد را دنبال خواهد کرد. اکرمی در این باره می‌گوید: آنها پیشنهاد همکاری داده و گفته‌اند خیلی خوشحالیم دختران ایرانی هم پارکور کار می‌کنند و دوست داریم آنها را در مجامع بین‌المللی ببینیم و با من در همین زمینه همکاری داشته باشند. فاطمه اکرمی سعی دارد به همه نشان دهد دختران ایران در همه زمینه‌ها بخصوص پارکور فعالیت دارند. فقط متأسفانه کمتر دیده می‌شوند. با توجه به شروع پرواز با لباس بالدار باید تجربه‌اش در این کار را افزایش دهد و خودش را برای اهدافی که ذکر کرده است، آماده کند.

سعید ضروری

آخرین مطالب

Skip to content