جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

معلولیت های جسمی عامل دوام ازدواج

ازدواج معلولین

معلولیت های جسمی عامل دوام ازدواج

مطالعات جدید نشان می دهند که معلولیت زوجین باعث استحکام پیوند زناشویی می شود.

نتیجه مطالعاتی که در نشریه Research on Aging   انتشار یافت، نگاه ها را نسبت به نحو واکنش و برخورد زوجین به معلولیت های جسمی در زندگی مشترک تغییر داد.

جرمی یورگاسون استاد دانشگاه برینگ هام یونگ و همکارانش در مطالعه خود 1217 زوج  را بصورت تصادفی در طول 12 سال انتخاب و مطالعه کردند.

 در انتهای این مطالعه، یک چهارم شرکت کنندگان با محدوده سنی 36 تا 75 سال عنوان کردند که خودشان و یا همسرشان دچار معلولیت های جسمی طولانی مدت شدند بطوری که باعث ایجاد محدودیت در فعالیت هایی همانند، لباس پوشیدن، حمام کردن، غذا خوردن و انجام سایر کارهای شخصی شدند. پس از مشخص شدن این گروه از زوج ها، محققین مطالعات خود را برای مشخص کردن تاثیر معلولیت بر ادامه ازدواج شروع کردند. محققین برای مقایسه میزان رضایت از ازدواج در قبل و بعد از معلولیت با شرکت کنندگان صحبت کردند. نتیجه مطالعات باعث شگفتی آنان شد.

شرکت کنندگان در این تحقیق تغییرات بعد از ایجاد معلولیت را اینچنین گزارش کردند:

هم مردها و هم زنان ها شادی بیشتری را در زندگی پس از بروز معلولیت احساس می کردند. اما مردهایی که همسرانشان دچار معلولیت شده بودند در رابطه خود نسبت به قبل از معلولیت شادی بیشتری را در کنار او تجربه می کردند. چنین حالتی در زنان نسبت به مردها کمتر بود.

نتایج این تحقیقات به خوبی نشان داد که وقتی معلولیتی برای یکی از زوج ها بوجود می آید، آنها از نظر عاطفی به هم نزدیک تر می شوند.

اینکه چرا معلولیت چنین تاثیری دارد هنوز به طور کامل مشخص نیست. ولی آنچه مشخص است این است که طرف مقابل در بسیاری از کارهای ساده ی شریک زندگی خود مانند: لباس عوض کردن، غذا خوردن و سایر کارهای شخصی همراه اوست. در نتیجه باعث افزایش تعامل بین آنها می شود. وقتی هر یک از زوجین مسئولیت جدید یا مراقبت بیشتر از دیگری را بر عهده می گیرد احساس شادی درونی مضاعفی را حس می کنند.

تفاوت واکنش مرد ها و زن ها

وقتی در زندگی مشترک مرد دچار معلولیت می شود زن تفاوت چندانی را حس نمی کنند چرا که زن ها بر اساس ماهیت خود نسبت به مرد ها نقش مراقبتی بیشتری دارند. تغییر در شرایط جسمی همسر تنها برای آنها به منزله ی مسئولیت بیشتر مراقبتی است. در مقابل مردها احساس رضایت درونی بیشتری دارند چرا که فرصتی برای توجه به نیاز های خاص همسر بوجود می آید. این تحقیق نشان داد مرد ها زمانی که بصورت فیزیکی وظیفه مراقبت و توجه به همسر را بر عهده می گیرند از بودن در کنار همسر لذت بیشتری می برند و شاد تر هستند.

ترجمه: سعید ضروری

ضمیمه روزنامه اطلاعات

آخرین مطالب

Skip to content