جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

وضعیت افراد قطع عضو در دنیا

قطع عضو

وضعیت افراد قطع عضو در دنیا

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای درحال‌توسعه بیش از 40 میلیون نفر قطع عضو وجود دارد که تنها 5 درصد از این افراد دسترسی به پروتز و وسایل موردنیاز خوددارند. برای افرادی که به هر دلیلی بخشی از بدن خود را از دست می‌دهند وسایل و ابزاری وجود دارد تا بتوان تا حدی عملکرد بخش ازدست‌رفته جبران شود. برای مثال افرادی که پای خود را از دست می‌دهند انواع زیادی از پروتزها وجود دارد تا فرد بتواند بخشی از دامنه حرکتی خود را مجدد به دست آورد. در کشورهای توسعه‌یافته سیستم‌های حمایتی مشخصی از این افراد وجود دارد و به دلیل گسترده بودن این نوع معلولیت‌ها افراد در صورت بروز مشکل و از دست دادن اعضا بدن خود با راحتی بیشتری می‌توانند به جامعه بازگردند. فناوری‌های روز در بخش اعضای مصنوعی این روزها محصولات متنوع و البته بسیار گران‌قیمتی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند تا اندازه زیادی مشکلات این افراد را حل کند. مناطقی از دنیا وجود دارند که بنا به دلایل مختلف افراد بیشتری دچار قطع می‌شوند که نیازمند توجه و برنامه‌ریزی‌های کلانی برای جلوگیری از مشکلات بعدی خواهند داشت که معمولاً در نظر گرفته نمی‌شوند.

چتر حمایتی

یکی از مشکلاتی که در جوامع درحال‌توسعه می‌توان مشاهده کرد این است که در برخی مناطق دسترسی به پروتزها وجود دارد اما افراد قادر به پرداخت هزینه آن نیستند و از این طریق دچار محرومیت می‌شوند. در چنین وضعیتی افراد نمی‌توانند قدرت حرکتی خود را به دست آورند و استقلال فردی و ظرفیت حضور در جامعه را از دست می‌دهند. در برخی کشورهای فقیر داشتن دو پای سالم به معنای حمل‌ونقل است و از دست دادن یک یا هر دو پا سرنوشت‌ساز است و می‌تواند باعث شود یک فرد علاوه بر پا خانواده، شغل و دوستانش را هم از دست بدهد. در چنین وضعیتی تنها طرح‌ها و برنامه‌های حمایتی بین‌المللی می‌تواند به افراد کمک کند تا در این کشورهای فقیر خسارتی که افراد از این ناحیه می‌بینند به کمترین حد ممکن برسد. چتر حمایتی در رابطه با افرادی که عضوی از بدن خود را از دست می‌دهند کمک‌هزینه تأمین پروتز و عضو مصنوعی می‌تواند باشد که کمتر در این کشورها اتفاق می‌افتد. در نبود چتر حمایتی افرادی که عضوی از بدن خود را از دست می‌دهند از جنبه‌های مختلفی دچار خسارت می‌شوند. مشکلات روحی-روانی، مشکلات اجتماعی و تعاملات فردی و کاهش کیفیت زندگی از مهم‌ترین عواقبی است که در صورت نبودن حمایت می‌تواند اتفاق بیفتد.

قطع عضو از منظر آمار

در کنار حوادث رانندگی و یا سایر موارد که باعث می‌شود فرد در خارج از شرایط کنترل‌شده عضوی از بدن خود را از دست بدهند بیماری‌ها نقش گسترده‌ای دارند. قطع عضو به دلیل دیابت از سال 1988 تا به امروز روند رو به افزایشی را در بسیاری از کشورهای دنیا طی کرده است و بیش از 54 درصد از قطع عضوها در دنیا به دلیل دیابت اتفاق می‌افتد که رابطه مستقیمی با رژیم غذایی، نژاد و سبک زندگی دارد و سیاه‌پوستان آمریکایی نسبت به سفیدپوستان تا چهار برابر بیشتر در معرض قطع عضو به دلیل بروز بیماری قرار دارند. دیابت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل قطع عضو در دنیا مطرح است و سپس بیماری‌های عروقی می‌تواند باعث این موضوع شود. هرساله در امریکا بیش از 185 هزار نفر عضوی از بدن خود را از دست می‌دهند. در کشورهایی که درگیر جنگ‌های داخلی هستند در دوران جنگ و پس از جنگ تعداد افرادی که پاها یا دستان خود را از دست می‌دهند افزایش می‌یابد و ابعاد اجتماعی بسیار زیادی را سبب می‌شود.

ترجمه: سعید ضروری – روزنامه جام جم

منبع:

www.limbsinternational.org

آخرین مطالب

Skip to content