جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

غول­ های استقامت

سعید ضروری - لمان

غول­های استقامت

مسابقات بزرگ زیادی در دنیای ماشین ها برگزار می شود که هر کدامشان به نوعی خودروها و راننده های آنها را به چالش می کشند. در این میان سری مسابقان لمان بیشتر از هر رقابتی کار گروهی و استقامت خودروها، راننده ها و تیم های آنها را در بوته آزمایش قرار می دهد. خودروها و تیم هایی که به مسابقات لمان دعوت می شوند باید بتوانند به مدت 24 ساعت در پیست مسابقه حضور مقتدرانه ای داشته باشند و با بالاترین سرعت ممکن به خط پایان برسند. در طول این رویداد حساس خودروها به مدت یک شبانه روز سپر به سپر رقبا حرکت می کنند و در پیچ ها و خم پیست در برابر چشم های منتظر تماشاچیان فناوریها و تجربه ی خود را به رخ می کشند.

تاریخچه

لمان قدمتی برابر با تاریخچه حضور خودروها در خیابان‌ها دارد و از همان روزهای اول که خودروها از شکل درشکه‌های بدون اسب فاصله گرفتند و ظاهری شبیه خودروهای اولیه یافتند، لمان هم به همت اعضا پرشور و شوق باشگاه اتومبیل دو لکوئست (ACO) به وجود آمده است. پیش از مطرح‌شدن سری مسابقات لمان، در اروپا مسابقات جایزه بزرگ از سال 1894 با همان خودروهای اولیه و ابتدایی برگزار می‌شده است و با بهبود وضعیت ساخت خودروها، در سال 1923 لمان با اهداف خاص خودش این بار هم در اروپا و البته فرانسه معرفی شد. قهرمانان اتومبیل‌رانی با خودروهای خاص و پیشرفته خود وارد رقابتی تنگاتنگ و نفس‌گیر می‌شوند تا نشان دهند در کنار سرعت‌بالا، خودروها باید قابل‌اتکا باشند و همه‌چیز در سرعت خلاصه نمی‌شود. در روزهای اولیه به نظر می‌رسید تنها سرعت بیشتر در مسابقات اهمیت دارد و به همین خاطر حوادث زیادی در جریان مسابقات اتفاق می‌افتاده است و یا خودروها به‌سرعت خراب‌شده و از گردونه مسابقات خارج می‌شدند. این موضوع آزاردهنده انگیزه کافی برای انجام رقابتی متفاوت را زمینه‌سازی کرد.

24 ساعت فناوری و هیجان

لمان با هر دلیل و منطقی که به وجود آمده است باعث شده است تا تلاش‌ها برای تا انتها ماندن در پیست مسابقات، خودروهایی قابل‌اطمینان ساخته شوند. فناوری‌هایی که در طول این سال‌ها برای استفاده شدن در لمان به وجود آمده‌اند به‌تدریج به خودروهای تولیدی نیز راه یافتند. گروه‌های طراحی با توجه به مدت‌زمان مسابقات کم‌کم شکل و شمال خودروها را تغییر دادند و با کاهش مقدار مقاومت هوا، خودروهای آئرودینامیک به وجود آمدند که می‌توانستند با شکافتن هوا سوخت کمتری در 384 دوری که در پیست می‌زدند مصرف کنند. مسابقات در بعدازظهری گرم و گاهی بارانی با پرواز جت‌هایی که دودهای رنگی به رنگ پرچم کشور فرانسه از آن‌ها بیرون می‌آید آغاز می‌شود و درهمان ساعت در روز بعد به پایان می‌رسد. در مسابقات مدرن خودروهای جدید بیش از 5 هزار کیلومتر در طول این 24 ساعت حرکت می‌کنند. فناوری حرف اول را در خودروهای کلاس‌های مختلف لمان می‌زد. استفاده از آینه‌های هوشمند که می‌توانند خودروهای پشتی را رصد کرده و با قرار دادن پیکان‌های سبز یا قرمز نشان دهد که خودروی‌هایی که خودروهای عقبی در حال افزایش سرعت هستند یا کاهش که در صورت نزدیک شدن یک خودرو با سرعت زیاد پیکان روی آن به رنگ قرمز درمی‌آید. طراحان هر کاری که باعث کاهش مصرف سوخت و مقاومت هوا شود را انجام می‌دهند که حذف آینه‌ها و استفاده از آینه‌های دیجیتال و هوشمند ازجمله این موارد است. مسابقات لمان به‌قدری اهمیت دارند که خودروها و پرچم‌داران غول‌های اسپرت ساز در حاشیه این سری مسابقات حضور پیدا می‌کنند. حضور خوانندگان و چهرهای مطرح سینما ازجمله حواشی جذاب برای حامیان مالی است و در جریان برگزاری مسابقات میلیون‌ها نفر  دقیقه‌به‌دقیقه وضعیت 50 خودروی فوق پیشرفته که با سرعت بسیار زیاد پیوسته در جدال باهم هستند را دنبال می‌کنند. خودروها ازنظر وضعیت ظاهری باید حداقل دو صندلی داشته و دو در باشند و خودروهای روباز نیاز به داشتن در ندارند. برای برنده شدن در مسابقات لمان نیاز است تا خودروها پس از 24 ساعت از خط پایان عبور کنند و بر اساس تعداد دورهایی که زده‌اند رده‌بندی می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود تا خودروها تلاش کنند تا از همان ثانیه اول با نهایت سرعت ممکن حرکت کنند تا در زمان مشخص مسافت بیشتری را طی کنند. در هنگام سوخت‌گیری راننده‌ها می‌توانند تعویض شوند. با معرفی شدن فناوری‌های جدید قوانین و مقررات لمان هم تحت تأثیر قرارگرفته است به‌طوری‌که در سال 2009 خودروهای هیبرید هم امکان حضور در رقابت‌ها را پیدا کردند این مسئله باعث می‌شود تا مقدار مسافت به ازای هر بار سوخت‌گیری افزایش یابد و خودرو به‌دفعات کمتری برای سوخت‌گیری نیاز داشته باشد. با اجازه داشتن حضور خودروهای هیبرید و پای سوپر اسپرت‌هایی مانند پورشه 911 هیبرید را به این پیست‌ها بازکرده است و در آخرین سری از رقابت‌های سال 2016 چند دقیقه پیش از پایان مسابقه خودروی تویوتا TS050 به علت خراب شدن از رسیدن به خط پایان جا ماند و این افتخار به پورشه 911 رسید که با عبور از خودرویی خراب در دقایق پایانی به پیروزی دراماتیکی برسد و پایانی تراژیک برای تویوتا رغم می خورد.

نویسنده: سعید ضروری

منبع: مجله میکامال کیش

آخرین مطالب

Skip to content