جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

از تاکسی نارنجی تا ولوکوپتر!

تاکسی هوایی

از تاکسی نارنجی تا ولوکوپتر!

خیابان‌های پرترافیک و پرازدحام در کلانشهرها و پیش‌بینی شدت یافتن این دو معضل زندگی شهری باعث شده است تا برخی شرکت‌ها به فکر ایجاد تاکسی پرنده بیفتند و حرکتی که تا همین دو سال پیش فانتزی می‌نمود را به حرکتی دردسترس تبدیل کنند، اما پرواز در شهر مشکلات و محدودیت‌ های خاص خودش را دارد و شاید مهم‌ترین چالش، فراهم کردن شرایط ایمن برای افرادی که پرواز می‌کنند و سایر شهروندان باشد.
تصویر از تاکسی نارنجی تا ولوکوپتر!

در چند روز اخیر از تاکسی پرنده‌ای با نام «ولوکوپتر» که 18 موتور الکتریکی دارد و می‌تواند حداکثر دو نفر را به آسمان ببرد رونمایی شده است.

شرکت دایملر آلمان که در صنعت خودروسازی پرآوازه است با سرمایه‌گذاری معادل 25 میلیون یورو در این پروژه به فکر در دست گرفتن حمل‌ونقل هوایی و درون‌شهری در آینده نه‌چندان دور در کشورهای ثروتمند است.

این چنین است که شاید سرمان را بچرخانیم ببینیم در همین تهران خودمان هم تاکسی‌های هوایی در حال تنگ کردن جای تاکسی نارنجی‌ها هستند و صدای راننده تاکسی‌ها نیز درآمده است!

صرفه‌جویی در زمان

یکی از مهم‌ترین مواردی که پرواز را کارآمد می‌کند، صرفه‌جویی در زمان است. برای مدیران و تاجران این روزها رسیدن به محل جلسه در کمتر از 10 دقیقه آن‌ هم در مسیری که بیشتر از یک ساعت زمان نیاز دارد یک مزیت فوق‌العاده است.

بر روی جاده‌ها و مسیرهای شهری هر لحظه ممکن است به دلایل مختلف ترافیک ایجاد شود، اما در آسمان این مشکلات وجود ندارد. سرعت در آسمان بسیار بیشتر از روی زمین است و ولوکوپتر می‌تواند نمونه‌ای فوق‌العاده از یک تاکسی سریع باشد که نیاز به مهارت خلبانی هم ندارد، چراکه به سیستم ناوبری خودکار مجهز است.

در صورت موفقیت این پروژه، تاکسی هوایی می‌تواند مانند سایر تاکسی‌های مبتنی بر فناوری مانند اوبر در دسترس همگان قرار بگیرد. تنها کافی است که مبدأ و مقصد خود را در اپلیکیشن مخصوصش مشخص کرده، هزینه آن را بپردازید و در نزدیک‌ترین محل فرود، پروازی سریع را بر فراز شهر تجربه کنید.

امنیت در آسمان

در قدم بعدی، اولین چیزی که بعد از شنیدن نام وسایل پرنده ممکن است به ذهن خطور کند موضوع امنیت در پرواز است.

هرچند از نظر آمار تعداد افرادی که بر اثر سقوط هواپیما می‌میرند نسبت به آنهایی که در خیابان و بر اثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند بسیار کمتر است، اما اخبار حوادث هوایی بسیار بیشتر منتشر می‌شود و قابل ‌توجه‌تر است لذا در پروژه چند میلیون دلاری تاکسی هوایی که تنها یک سقوط می‌تواند کل پروژه را مختل کند، تأمین امنیت موضوع بسیار مهمی است که بدون آن می‌توان این پروژه بزرگ را شکست‌خورده تلقی کرد.

با توجه به طراحی ولوکوپتر که از کوادکوپترها الهام گرفته ‌شده است و با توجه به تعداد زیاد موتورها این موضوع تا حد زیادی حل‌شده است و با از دست دادن نیمی از موتورها این وسیله باز هم می‌تواند فرودی ایمن داشته باشد و البته راه‌حل‌ها و پیشگیری‌های فنی متعددی برای جلوگیری از برخورد و سقوطش در نظر گرفته ‌شده است.

استفاده از موتورهای کوچک، اما در تعداد بالا باعث شده است تا صدای پرواز این وسیله هم برای تردد و پرواز در شهر مناسب باشد.

سیستم‌های ناوبری خودکار در دنیای ماشین‌ها مدتی است به‌‌صورت آزمایشی در حال استفاده بوده و توانسته است تا حد زیادی مانع بروز تصادف و حادثه شود و ایمن بودن خود را به اثبات رسانده است.

در آزمایشی که ولوکوپتر در چند روز گذشته از آن پیروز بیرون آمد این وسیله توانست به‌صورت خودکار پرواز ایمنی را به نمایش بگذارد و البته یک نفر را هم با خود حمل کرد.

چالش‌ها و زنگ‌های خطر

بعد از ماجرای 11 سپتامبر پرواز در شهرهای بزرگ با محدودیت‌های بیشتری مواجه شد و این موضوع یکی از چالش‌های مهم بر سر تجاری‌سازی تاکسی‌های هوایی است.

در واقع چالش مهم طراحان این وسایل پرنده این است که این وسایل بتوانند شرایط لازم برای پرواز ایمن بر فراز شهرها را داشته باشند. قابلیت پرواز با سرعت و صدای کم یکی از ویژگی‌های مهم ولوکوپتر است، اما این وسیله در حال حاضر تنها 5 دقیقه و در حالی ‌که یکی از شیخ‌های دبی را همراه خود داشت پرواز کرده است و از نظر زمان پرواز هم باید بتواند به مدت ‌زمان 30 دقیقه پرواز برسد.

یکی از چالش‌های مهم در این وسیله پرنده خود پرواز است که بتواند از برخورد به موانع یا سایر تاکسی‌های هوایی جلوگیری کند و تنها براساس نقطه‌ای که کاربر به او می‌دهد پروازش را انجام دهد.

از سوی دیگر، با توجه به این ‌که این وسیله پرنده همانند پهپادها قابلیت کنترل از راه دور هم دارند ممکن است توسط افراد یا حتی تروریست‌ها هک شوند و در جهت حمله به ساختمان‌ها و اهداف تروریستی مورد استفاده قرار بگیرند که همین موضوع می‌تواند زنگ خطری برای طراحان و شهروندان باشد.

آینده حمل‌ونقل

به نظر می‌رسد وسایل پرنده و از جمله تاکسی‌های پرنده در دنیای آینده جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص خواهند داد.

در بخش تحویل کالا، خودروهای خودران به پهپادهایی مجهز خواهند بود که بسته‌های پستی و خریدهای کاربران را به ‌صورت خودکار تحویل می‌دهند. جابه‌جایی‌های شهری هم توسط ماشین‌ های خودپرواز با هزینه‌ای مناسب انجام خواهد شد و اینها تنها زمانی ممکن خواهد بود که تمام چالش‌های پیش‌رو و موانع موجود برداشته شوند و راه‌حل‌های اجرایی و مناسبی پیشنهاد شوند.

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، ولوکوپتر 5 سال زمان نیاز دارد تا بتواند به‌صورت تجاری در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به پرواز دربیاید و خدمات خود را ارائه کند. شرکت‌های اروپایی با درک بازار هدف خود بخوبی طرح‌ها و ایده‌های خود را در مناطقی از دنیا اجرایی می‌کنند که احتمال همه‌گیر شدن آن بیشتر است، چراکه شهروندان این مناطق برای موارد عجیب به‌راحتی پول هنگفتی خرج می‌کنند.

سعید ضروری – روزنامه نگار

ضمیمه چمدان جام جم

آخرین مطالب

Skip to content