جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دیجیتال نومد

سعید ضروری

دیجیتال نومد

افراد زیادی هستند که دوست دارند تمام زندگی خود را در سفر باشند و بدون محدودیت دنیا را بگردند. از طرفی افراد کمی هم وجود دارند که این رؤیا را محقق کرده‌اند و همواره از آن‌ها سؤال می‌شود که منبع درآمد شما چیست؟ در طول سفر چه طور هزینه‌های آن را تأمین می‌کنید؟ در کنار کار در سفر که پیش از این در اسمارتیز به آن پرداخته‌شده است، دیجیتال نومد هم مطرح می‌شود که شکل متفاوتی از کار در سفر به‌حساب می‌آید. افراد با دیجیتال نومد می‌توانند هم کار کنند هم در هرجایی که پوشش اینترنت داشته باشد سفر کنند و از زندگی خود لذت ببرند.

ریشه دیجیتال نومد

این واژه اولین بار توسط دو نویسنده به نام‌های تیسوگیو ماکیموتو (Tsugio Makimoto) ودیوید چارلز منرز (David Charles Manners) برای عنوان کتابشان (Digital Nomad) در سال 1997 استفاده شد. در آن تاریخ این عنوان بسیار نامفهوم بود و کسی معنی دقیق آن را نمی‌دانست. در این کتاب اشاره‌شده بود که دیجیتال نومد فردی است که با استفاده از اینترنت بی‌سیم، تلفن هوشمند، تماس تلفنی اینترنتی یا اپلیکیشن های مبتنی بر فضای ابری، از راه دور کار می‌کند و مهم نیست که در کجای دنیا حضور دارد. این عبارت در فارسی به‌عنوان کوچ‌نشینی دیجیتال ترجمه شده است. در این نوع امرارمعاش در سفر، افراد با استفاده از ابزارهای دیجیتال و اینترنت در هرجایی می‌توانند کار کنند.

درواقع دیجیتال نومد نوعی کار در سفر است و افراد با استفاده از بستر اینترنت با شرکت‌ها و مراکز دیگری ارتباط تجاری یا کاری دارند و برای آن‌ها و یا حتی برای خودشان (در صورت داشتن کسب‌وکار اینترنتی) کار می‌کنند. در روش‌های مرسوم کار در سفر افراد با جوامع محلی در ارتباط هستند و خدمات و محصولات خود را به افراد بومی و یا سار مسافران ارائه می‌کنند. در کوچ‌نشینی دیجیتال خدمات و کاری که انجام می‌شود می‌تواند هزاران کیلومتر با محل حضور فرد فاصله داشته باشد. فرد می تواند به راحتی از سفر خود لذت ببرد و همزمان کار و فعالیت حرفه ای خود را هم پیش ببرد.

دیجیتال نومد شامل چه مواردی می‌شود؟

در دیجیتال نومد کارهایی که فرد انجام می‌دهد عموماً تخصصی و مبتنی بر اینترنت هستند. این کار می‌تواند بروز رسانی وب‌سایت و مدیریت وب‌سایت‌های مختلف باشد و یا تولید محتوا، فروش محصولات اینترنتی و نظارت بر فروش ارسال کالاها، گرافیست‌ها و طراحان، عکاسان و هر آن چیزی که بتوانید با استفاده از تلفن همراه، لپ‌تاپ و با استفاده از اینترنت انجامش دهید. دیجیتال نومد یک نوع سبک زندگی است و افراد نوع کار و فعالیت خود را به‌گونه‌ای انتخاب می‌کنند که بتوانند سفر کنند و از طریق ابزارهای دیجیتال امرارمعاش می‌کنند.

چالش‌ها و مشکلات این سبک زندگی

افرادی که مهارت کافی دارند باید بتوانند برای مراکز و مؤسسات و شرکت‌هایی کار کنند که کیلومترها با آن‌ها فاصله‌دارند. با توجه به اینکه این نوع سبک زندگی تاریخچه چندانی در ایران و حتی دنیا ندارد قوانینی برای احقاق حقوق افراد فعال در این نوع کار وجود ندارد. چالش بعدی اعتماد برندها و شرکت‌ها به چنین افرادی است که در سفر به سر می‌بردند و آن‌ها باید مطمئن باشند که این افراد در زمان مقرر در دسترس خواهند بود. ایجاد یک سبک زندگی حرفه‌ای بر محور سفر کار سخت و دشوار است. آمارها نشان می‌دهد این سبک زندگی در میان جوانان در حال افزایش است و فهرست‌هایی از شهرها و اماکن وجود دارد که برای دیجیتال نومدها مناسب‌تر هستند. کوچ‌نشینان دیجیتال نیاز دارند در فضاهایی باشند که بتوانند به اینترنت و برق دسترسی داشته باشند. کافه‌ها و رستوران‌هایی که این فضاها را ایجاد می‌کنند باید به این دو نکته توجه کنند. خواه یا ناخواه این واقعیت در دنیای گردشگری در حال رشد و توسعه است.

چگونه یک کوچ‌نشین دیجیتال شویم؟

اگر در کاری دارای مهارت زیادی هستید و به سفر هم علاقه وافر دارید همین امروز تصمیم بگیرید مهارت و فعالیت خود را به‌صورت دورکاری ارائه کنید. به دنبال برندهایی بروید که به مهارت شما نیاز دارند و شرایط خود را صادقانه توضیح بدهید. از نه شنیدن دلسرد نشوید و برای هدفی که دارید بجنگید. انتظار نداشته باشید همان‌قدر که شما نسبت به این پدیده اطلاعات دارید مشتریان شما هم داشته باشند اما تلاش کنید با برنامه‌ریزی دقیق ثابت کنید شما قابل‌اعتماد و حرفه‌ای هستید. مقاصد خود را انتخاب کنید و برای مدتی پس‌انداز داشته باشید و سعی کنید بااحتیاط عمل کنید و از این سبک زندگی لذت ببرید.

نویسنده: سعید ضروری
منتشر شده در وب سایت اسمارتیز

آخرین مطالب

Skip to content