جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

هیجان و ماجراجویی چرا لازم است؟!

سعید ضروری

هیجان و ماجراجویی چرا لازم است؟!

از دهه 70 و 80 میلادی تحقیقات بر روی اینکه چرا انسان ها نیاز به ماجراجویی دارند آغاز شده و نتایج نشان می دهد که مقابله با انواع ترس های غریزی در انسان آثار مثبت روحی و روانی در پی دارد. بر اساس مقاله ای که در نیویورک تایمز منتشر شده است انسان هایی که در معرض هیجانات ناشی از ماجراجویی قرار دارند کمتر دچار افسردگی شده و سیستم ایمنی قوی تری دارند. این تحقیقات نشان می دهد که مواجه شدن با خطرهای واقعی اثرات مثبت و پنهانی دارد که کمتر به آنها پرداخته شده است. برای پی بردن به این اثرات مثبت و بررسی میدانی به سراغ احسان سلحشور رفته ایم. احسان از جمله افراد ماجراجویی است که تلاش های زیادی برای در دسترس قرار گرفتن فعالیت های پرهیجان مانند تجربه حس سقوط و پرش با طناب انجام داده است. احسان متولد 15 اسفند 1360است و در زندگی خود تجربیات مختلف و پرهیجان زیادی دارد. به بهانه سالگرد اولین پرش های سوئینگ در ایران که در دره هملون شروع شد و تا کنون ادامه دارد پای صحبت های متفاوت این کارآفرین که هم در ورزشهای ماجرا جویی و هم در خدمات ایمنی کار در ارتفاع در صنایع فعالیت گسترده دارد می نشینیم.


در رابطه با لزوم ایجاد امکانات در حوزه هیجان و ماجراجویی او معتقد است: «در زندگی روزمره امروزی، انسان ها تحت فشارهای مختلف روحی-روانی قرار دارند و باید انرژی های منفی افراد بصورت کاملا ایمن و حساب شده تخلیه شود اما موضوعی که اهمیت دارد این است که پیدا کردن فعالیتی که تجربه واقعی از مواجه با خطر و ریسک است کار چندان راحتی نیست». موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که مواجه با خطر برای انسان ها چه پیامدهای شیمایی در انسان ایجاد می کند و این سوالی ایست که احسان در پاسخ به آن پای اندورفین را به میان می کشد! همان مسکن طبیعی بدن که بسیاری از افراد برای بدست آوردنش به جای ماجراجویی در طبیعت و انجام فعالیت های پر هیجان و ورزشی به مواد مخدر روی می آورند و ماجراجویی را در مسیری اشتباه پیگیری می کنند. نیاز به ماجراجویی در تمام انسان ها وجود دارد اما شدت آن متفاوت است و موضوعی که باید به آن توجه شود این است که این نیاز باید بدرستی پاسخ داده شود تا منجر به ماجراجویی های خانمان برانداز نشود. احسان سلحشور با توجه به سابقه فعالیت های گذشته خود در این بخش و درک این واقعیت که جامعه امروز نیاز به افزایش سطح اندورفین در بدن دارند با حمایت شهرداری اوشان، فشم و میگون و شرکت دسترسی با طناب از سال 93 برای اولین بار شرایط تجربه آونگ بزرگ یا همان سوئینگ را در دره هملون واقع در میگون فراهم کرده است. در این فعالیت پرهیجان افراد از همان بدو ورود به منطقه با عبور از دره ای زیبا که در زمستان قندیل های بزرگش که حاصل مدیریت خوب مدرسه یخنوردی میگون میباشد، محل بسیار خوبی برای یخنوردی است بتدریج دچار هیجان زدگی می شوند. در حال حاضر پل معلقی در این دره و در ارتفاع 100 متری ساخته شده است که راه رفتن بر روی آن خود هیجان خاصی دارد. احسان سلحشور در رابطه با ساخت این پل می گوید: «ساخت این پل ایده ای پر هیجان بوده است تا رسیدن افراد به محل پرش راحت تر و با ایمنی و هیجان بیشتری انجام شود. افراد در بدو ورود به پل بصورت کاملا ایمن به طناب هایی وصل می شوند که در صورت افتادن به پایین مانع سقوط آنها از روی پل می شود. افرادی که بتوانند بر لرزش پاهای خود برای رسیدن به مرکز پل غلبه کنند می توانند دو انتخاب داشته باشند! آنها می توانند بلند ترین بانجی جامپینگ ایران را انتخاب کرده و با سر به درون دره از ارتفاع 100متری 60متر با کش بانجی سقوط کنند و یا همانند تارزان سوئینگ یا اونگ 110 متری را تجربه کنند. در سوئینگ افراد با حرکت پاندولی و با سرعت زیاد در وسط دره تاب می خورند که در چند ثانیه اول سقوط آزاد چند ثانیه ای هم تجربه می شود(60 متر سقوط آزاد). این پرش های پرهیجان انتخاب مناسبی است برای آنهایی که می خواهند اوج هیجان را در دل طبیعت تجربه کنند. توجه به حس هیجان و شور و نشاط در جامعه و جوانان باعث شده است تا قطب های ماجراجویی در نقاط مختلف کشورهای دنیا ایجاد شود. رعایت مسائل ایمنی و مجوز های اداره استاندارد به عنوان مهمترین اصل در هر فعالیت ماجراجویانه که در اختیار عموم قرار میگیرد میبایست در نظر گرفته شود و توجه به این موضوع ابعاد مختلف اجتماعی را نیز می تواند بصورت غیر مستقیم در بر داشته باشد. تشویق و ترویج روحیه ماجراجویانه از دیگر مواردی است که باعث می شود افراد به جای انتخاب های اشتباه در زندگی برای ارضا نیازهای غریزی خود مانند ترس، سرعت و هیجان به فعالیت هایی رو بیاورند که باعث شور و نشاط طبیعی می شود و خسارتی را به خود و دیگران وارد نکنند.
سرمایه گذاری برای ترویج این حس و روحیه به عنوان عاملی مهم در پیشگیری از بسیاری از مشکلات روحی و روانی و اعتیاد در جوامع دنیا مطرح می شود.

سعید ضروری/ روزنامه مردم سالاری سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ 

آخرین مطالب

Skip to content