جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

برای گردشگری ایران باید گریست

ماجراجویان معلول ایران

برای گردشگری ایران باید گریست

گروه اجتماعی-سعید تهرانی: سفر و گردشگری در شرایط روز اقتصاد ایران به عقیده کارشناسان اقتصاد، گردشگری و محیط‌ زیست محرک چرخ اقتصاد و صنعتی کم آب‌بر با ضریب اشتغال بالا در ایران است. این صنعت اما دچار لکنت‌های عمیقی است که دلیل عمده آن عدم شناخت صحیح و درک کافی نسبت به اصول و مبانی گردشگری در سطوح مختلف مدیریتی در مناطق گردشگر پذیر و مهم در کشور است که عموماً این مناطق در شرایط اقتصادی مطلوبی هم قرار ندارند. به تازگی تعدادی از افراد دارای معلولیت از سفری پرهیجان از جزایر قشم و هنگام با سرپرستی سعید ضروری از فعلان گردشگری و چهره‌ شناخته‌شده حوزه ماجراجویی بازگشتند. «مردم سالاری آنلاین» در گفتگویی کوتاه نظر او را در رابطه با تجربه این سفر و زیرساخت‌های مسیر تهران تا قشم برای افراد دارای معلولیت و جانبازان جنگ تحمیلی و مشکلات پیش روی آنها را جویا شد.
سعید ضروری در مورد چگونگی آغاز فعالیت‌های گردشگری گروهی گفت: «بعد از دو سال و با همه‌گیر شدن واکسیناسیون و فراهم شدن شرایط سفر بنا به درخواست‌های متعدد از سمت افراد دارای معلولیت سفرهای گروهی با تعداد محدود آغاز شد. در سومین سفر گروهی با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی در جنوب کشور، سفر به جزایر قشم و هنگام را برنامه‌ریزی کردیم. مراحل اداری و قانونی و بیمه سفرهای گروهی و مسئولیت انجام شد. با توجه به اقدامات اخیر معاونت گردشگری منطقه آزاد قشم در جهت تشویق اقامتگاه‌های بوم گردی و توجه ایشان به موضوع گردشگری جانبازان و معلولین مکاتبات اداری جهت دریافت مجوز کمپ در جزیره هنگام و مساعدت‌های لازم به عمل آمد».
نکته مهم در رابطه با سفر افراد دارای معلولیت موضوع حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری است. بسیاری از افراد دارای معلولیت به دلیل وجود موانع بی‌شمار در حمل‌ونقل از سفر کردن پرهیز می‌کنند. ضروری در این رابطه معتقد است: «مانند تمام مناسب‌سازی‌ها که نمادین و به جهت رفع تکلیف ظاهری است در این حوزه هم مشکلات متعدد و زیادی وجود دارد، ایستگاه‌ها از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند اما برای سوارشدن به داخل قطار و پله‌های قطار هیچ فکری نشده است. در هنگام فروش بلیت قطار هیچ تدابیری برای نزدیک بودن بلیت فرد دارای معلولیت به بالابر وجود ندارد، تنها یک ویلچر مناسب برای راهروی قطار روی سکو وجود دارد و این در حالی است که افراد سالمند زیادی وجود دارند که باید مسیرهای طولانی را روی سکو حرکت کنند. خدمات ویژه در رابطه با قطار هیچ معنا و مفهومی ندارد. به نظر می‌رسد در طول عمر راه‌آهن در ایران از دوره قاجار تا به امروز هنوز هیچ اقدام مؤثری در این رابطه صورت نگرفته است. گفته می‌شود قطار با رمپ هم وجود دارد اما آن قطار هم اقدامی نمادین است که فقط گفته شود موجود است اما در کدام مسیر و به چه تعداد موجود است را کسی نمی‌داند. جانبازان و معلولین نیازمند اقدامات مؤثر و فوری در این زمینه هستند و آن‌ها باید بتوانند مانند سایر افراد جامعه از خدمات حمل‌ونقل ریلی استفاده کنند».

این روزنامه‌نگار حوزه سفر و عضو کمیته پارارفتینگ در فدراسیون بین‌المللی رفتینگ (قایق‌رانی در آب‌های خروشان) در رابطه با اهداف این سفر خود به «مردم‌سالاری آنلاین» گفت: «فراهم شدن امکانات جدید در جزیره قشم درزمینه کایاک سواری در جنگل حرا نکته بسیار مهم و هیجان‌انگیزی بود که دوست داشتم اعضای گروهم آن را تجربه کنند، تماشای پرنده‌ها بدون تخریب ذخیره‌گاه زیست‌کره به شکل اصولی و صحیح با اجرای شرکت ساحل سبز و حضور اعضا تیم ملی قایق‌رانی در رشته‌های مختلف و حضور رئیس هیئت قایقرانی قشم ایمنی برنامه را دوچندان می‌کرد. این اتفاق به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها و با همکاری اداره محیط‌زیست منطقه آزاد قشم در اسکله جنگل حرا کورزین انجام شد. این اتفاق ارزشمند و مهم تلخی‌های عدم همکاری مسئولان جزیره هنگام را شست و با خودش برد».
سفر و گردشگری با محور طبیعت‌گردی و با درون‌مایه ماجراجویی برای افراد دارای معلولیت در شرایطی که سفرهای ساده و عمومی برای این قشر از جامعه در دسترس نیست موضوع جدید و حتی عجیبی است. سعید ضروری در رابطه با مشکلات پیش رو اظهار داشت: «ما در قشم مشکلات چندانی نداشتیم، اقامتگاه الیاس قبل از حضور ما مناسب‌سازی اولیه را انجام داد و آقای مهدی زارعی معاونت فرهنگی گردشگری منطقه آزاد قشم با توجه به اقدامت گذشته در جهت تأکید بر مناسب‌سازی زمینه‌سازی برای قشمی برای همه در بحث گردشگری چراغ امید را در دل ما روشن کردند که می‌توان تغییر در دسترس‌پذیری قشم ایجاد کرد اما با توجه به قانون عمر کوتاه مدیریتی در ایران این حرکت در نطفه خفه شد و ایشان تغییر پیدا کردند. با وجود عدم داشتن مسئولیت همچنان هر جا که امکان داشتند همراه گروه بودند و نشان دادند از بدنه گردشگری هستند. مدیریت جزیره هنگام هم مجوز کمپ را مساوی با بر عهده گرفتن مسئولیت گروه اعلام کردند که این گواه روشنی بر عدم آشنایی با اصول و مبانی اولیه گردشگری است. رفتارهایی این‌چنینی باعث می‌شود بین افرادی که قانونی عمل می‌کنند و افرادی که غیرقانونی عمل می‌کنند فرقی وجود نداشته باشد و همین موضوع باعث بروز رفتارهای ناهنجار می‌شود. مدیریت مقاصد گردشگری یک علم است، علمی مهجور و ناشناخته که در برابر یادگیری آن مقاومت بالایی وجود دارد. امیدوارم حضور افراد غیر مرتبط با گردشگری ممنوع شود در غیر این صورت باید به حال گردشگری ایران گریست. ما باوجود همه موانع همچنان سفر و تجربه کسب می‌کنیم چراکه معتقد هستیم تا ما با اراده و تلاش خود وارد جامعه نشویم جامعه هیچ‌گاه ما را به رسمیت نخواهد شمرد و فراموش نکنیم معلولیت شانسی است برابر برای همه».

آخرین مطالب

Skip to content