جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تامین تجهیزات توانبخشی معلولان در نقاط مختلف جهان

توانبخشی معلولان

تامین تجهیزات توانبخشی معلولان در نقاط مختلف جهان

تجهیزات توانبخشی، همان‌طور که از نامش پیداست، باعث می‌شود افراد معلول توان از دست رفته خود را به دست آورند. در مناطق شهری، دسترسی به این موارد از راه‌های مختلف امکان‌پذیر است، هرچند دیده می‌شود، برخی افراد به دلیل زنجیره‌ای از مسائل در تأمین مایحتاج خود دچار چالش هستند و این مشکلات و چالش‌ها در مناطق دورافتاده و فقیر بسیار بیشتر است.

حتی ممکن است،‌ داشتن یک پروتز مناسب یا کفش طبی غیرممکن به نظر برسد و رویایی دست‌نیافتنی باشد. در دنیا برای حل چنین مسائلی از روش‌های مختلف استفاده می‌شود تا نیاز افراد معلول در مناطق فقیرنشین یا دور از مرکز شهرها تأمین شود. وقتی دولت‌ها در تأمین و ایجاد بستر‌های لازم برای افراد معلول در مناطق فقیرنشین بازمی‌مانند، فرصت را برای حضور سایر نهادهای خارجی فراهم می‌کنند و در چنین شرایطی مؤسسات بین‌المللی و سازمان‌های مردم‌نهاد وارد عمل می‌شوند و خدمات گسترده‌ای ارائه می‌شود. بسیاری از مناطق هم هیچ‌گاه فرصت پیدا نمی‌کنند، فعالیت و کمک بشردوستانه در بخش تجهیزات توانبخشی دریافت کنند. افراد در چنین مناطقی، قربانی معلولیت و محدودیت‌های خود می‌شوند و نمی‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند.

کشورهای آسیایی

پاکستان ازجمله کشورهایی است که به دلیل جنگ‌ها و درگیری‌های داخلی، آمار افرادی که عضوی از بدن خود را از دست داده‌اند، بسیار زیاد است و تعداد افرادی که به دلیل نبود بهداشت و آگاهی‌های لازم دچار انواع بیماری‌ها و سپس معلولیت می‌شوند، به این تعداد اضافه می‌شود. در مناطق دورافتاده از این کشور، انجمن‌های جهانی که در زمینه تأمین و تجهیز و حتی درمان، فعالیت گسترده در مناطق در حال توسعه دارند، فعالیت می‌کنند. این مؤسسات غیردولتی که بین‌المللی هستند، با مراجعه به مناطق دورافتاده از این کشور، کمک‌های خود را در اختیار افراد معلول و مصدومان حوادث مربوط به نزاع‌های داخلی به‌صورت رایگان ارائه می‌دهند. ازجمله مؤسسات بین‌المللی که در پاکستان فعالیت می‌کند، موسسه پایی برای ایستادن است که علاوه بر پاکستان در هند، افغانستان، کلمبیا، نپال و سایر کشورهای آسیایی فعالیت گسترده دارد.

تامین تجهیزات توانبخشی در قاره سیاه

کشورهای مختلف دنیا با توجه به معضلات و چالش‌هایی که در رابطه با بهداشت و آگاهی‌های اجتماعی یا بروز حوادث و جنگ‌ها دارند، نیازهای متفاوتی پیدا می‌کنند. در آفریقا مؤسسات زیادی در بخش تأمین تجهیزات توانبخشی و آموزش و آگاهی‌بخشی به جوامع دورافتاده فعالیت می‌کنند. بنیاد پیشرفت آفریقا ازجمله سازمان‌های خیریه‌ای است که در بخش‌های متنوعی که شامل ارائه تجهیزات توانبخشی و پزشکی می‌شود، فعالیت دارد. به نظر می‌رسد، در این کشورها دولت‌ها با درک ناتوانی خود در کمک به مناطق دورافتاده دست به دامان مؤسسات خیریه بین‌المللی شده‌اند که به‌صورت تخصصی، خدمات مناسبی به‌صورت رایگان ارائه می‌کنند.

در سال‌های اخیر، تحولات گسترده‌ای در بخش تجهیزات توانبخشی صورت گرفته و ابزارها و وسایل زیادی وجود دارند که می‌توانند براحتی در زندگی یک فرد معلول انقلاب و تحول اساسی ایجاد کنند و باعث شوند، او قدرت از دست رفته را به دست آورد و در جهت داشتن فرصت برابر در جامعه حداقل بتواند تلاش کند. در این جا صحبت از اجازه حضور در جامعه است که درگرو داشتن امکانات لازم برای حضور اجتماعی است. این حضور صرفاً با اتکا به توانبخشی و اصول آن صورت می‌گیرد.

با توجه به نقش کلیدی تجهیزات توانبخشی، باید بیش از گذشته به آن توجه و با توجه به شعارهای موجود در جهت اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی گام‌های اساسی برداشته شود و سپس با ایجاد سازوکارهای جهادی، ابزارها و تجهیزات و البته آگاهی را به دورترین مناطق ایران ارسال کرد.

سازمان‌های متولی این موضوع، با درک اهمیت توزیع عادلانه تجهیزات توانبخشی و با توجه به تحولات اجتماعی و لزوم توانمندسازی و استفاده از نیروها و پتانسیل‌های موجود در جامعه هدف که افراد معلول و دارای نقص عضو هستند، باید گام‌های اساسی‌تری در مدت‌زمان کوتاه‌تر بردارند. جامعه امروز ایران پتانسیل‌هایی فراتر از سایر کشورهای درحال‌توسعه دارد و تنها کافی است مدیریت صحیح اعمال شود.

نکته مهم دیگر، تداوم در ارائه خدمات توانبخشی به مناطق دورافتاده است، چراکه توانبخشی صرفاً ارائه تجهیزات نیست و نیاز است بسترهای لازم برای تداوم این کمک‌رسانی‌ها تقویت شود که در فعالیت مؤسسات خیریه بین‌المللی، این موضوع به دلیل هزینه سنگین تداوم حضور آنها کمتر صورت می‌گیرد.

سعید ضروری

جام‌جم

آخرین مطالب

Skip to content