جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کایاک سواری افراد دارای معلولیت

سعید ضروری

کایاک سواری افراد دارای معلولیت

در تصورات قالبی که از معلولیت وجود دارد تحرک و پویایی عموما وجود ندارد، افراد دارای معلولیت در حالی که برام انجام سفرهای درون شهری و ساده خود با چالش های بی شماری در حمل و نقل و دسترسی به محیط های شهری مواجه می شوند. برنامه کایاک سواری با هدف الهام بخشی و نشان دادن توانایی معلولین در انجام فعالیت های پرنشاط با همکاری انجمن رفتینگ، مرکز طبیعت گردی مارکوپولو و کیانوش محرابی (عضو هیات مدیره فدراسیون بین المللی رفتینگ و مدیر انجمن رفتینگ) و با همکاری مرکز اکوتوریستی جیرسرباقرخاله، در تاریخ های 30 و 31 فروردین 97 در روگای منتهی به تالاب انزلی در محدوده خمام، استان گیلان با حضوری گروه ماجراجویان معلول ایران اجرا شد.

کایاک سواری معلولان ماجراجو
کایاک سواری معلولان ماجراجو

سعید ضروری که خود دارای معلولیت است و مدیریت گروه ماجراجویان معلول ایران را بر عهده دارد در رابطه با این اتفاق اظهار داشت: « برنامه ریزی یک سفر ماجراجویانه برای افرادی که محدودیت حرکتی دارند کار بسیار مشکل و پر چالشی است، اما انرژی دوستان دارای معلولیتم به حدی زیاد است که باعث می شود همواره به برنامه های جدید و پرهیجان بیشتری برای اجرا فکر کنم. کایاک سواری گزینه مناسبی بود و با توجه به آشنایی قبلی با این رشته به کمک متخصصان و دوستان صاحب نظرم این برنامه را اجرا کردیم. هدف از این برنامه الهام بخشی به سایر افراد جامعه بود که به دنبال خواسته هایشان همانطور که ما حرکت می کنیم حرکت کنند و همچنین نشان دادن توجه معلولین به مسائل زیست محیطی از جمله اهداف ما بود و بصورت نمادین زباله های این آبراهه ها جمع آوری شد.»

کیانوش محرابی
کیانوش محرابی

سعید ضروری در رابطه با تاثیر این برنامه ها می گوید: «بسیاری از افراد که به دلایل مختلف دچار معلولیت شدند ممکن است تصور کنند که کارشان با این دنیا به پایان رسیده است، اما واقعیت این است که این افکار مزاحم فقط باعث می شود عمر خود را بیهوده هدر دهیم در حالی که با هر نوع معلولیتی می شود تاثیر گذار بود و زندگی با کیفیتی داشت. من به افراد دارای معلولیت نشان می دهم که می توان محدودیت جسمی حرکتی داشت ولی به شکلی متفاوت هیجان و شادی و نشاط را تجربه کرد. بسیاری از دوستان دارای معلولیتم باور نمی کنند که می شود معلولیت داشت و با کیفیت زندگی کرد. در همین برنامه دوستانی تصمیم گرفتند قایقرانی را به عنوان یک ورزش شروع کنند».

کایاک سواری معلولان ماجراجو
کایاک سواری معلولان ماجراجو

کیانوش محرابی در رابطه نحوه انجام این برنامه هیجان انگیز برای افراد دارای معلولیت می گوید: «با وجود تقاضای بسیار و استقبال گسترده توسط افراد دارای معلولیت برای شرکت در این برنامه، برای رعایت استانداردهای ایمنی و در نظر گرفتن ملاحظات ویژه این نوع سفرهای خاص، ناگزیر به پذیرش تنها 20 نفر بودیم. من و همراهان انجمن رفتینگ، برای بازدید از محل و آماده سازی امکانات و هماهنگی های لازم به روستای جیرسر باقرخاله رفتیم. در آنجا با آقای کامبیزعموئی (دستیار محترم کارشناس اکوتوریسم جایکا در پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی) از محل بازدید کردیم. متاسفانه بخش زیادی از روگا کاملا خشک شده بود! بنابراین تصمیم گرفتیم بیشتر به سمت تالاب نزدیک بشویم، جایی که عمق آب کافی باشد. خوشبختانه مسیر مناسبی برای این کار انتخاب کردیم و مقرر شد تمام افراد را برای کایاک سواری به این محل ببریم. البته چند چالش وجود داشت، یکی آماده کردن محلی مناسب برای سوار و پیاده شدن افراد دارای معلولیت و دیگری انتقال قایق ها به این محل. قرار شد دوستان محلی، زحمت این کارها را بکشند».

سعید ضروری - بردیا مهرجو
سعید ضروری – بردیا مهرجو

کیانوش محرابی نحوه استقبال معلولین را این طور توصیف می کند که: «همگی سرشار از انرژی و ذوق زده برای کایاک سواری بودند. شب قبل از برنامه معارفه انجام شد. همگی این افراد دارای تحصیلات عالی، و در زمینه شغلی و تحصیلی خود بسیار موفق بودند! نکته خاص این بود که بسیاری از آنان طی چند سال اخیر دچار معلولیت شده بودند. در اثر خطای پزشکی! سقوط از صخره! تصادف رانندگی! بیماری و …روحیه، توانمندی و کار تیمی این دوستان ستودنی بود. با کمک هم شامی لذیذ اماده کرده و ما را مهمان کردند».

کیانوش محرابی در رابطه با نحوه شروع برنامه اظهار داشت: « پس از خوش آمد گویی و صحبت های آقایان عموئی و آلن پتروسیان (مشاور عالی دفتر محیط زیست وزارت ورزش و جوانان) و توضیحات من، سوار بر اتومبیل ها شده و به سمت نقطه شروع رفتیم، همگی (ماجراجویان دارای معلولیت و ما) جلیقه نجات پوشیدیم، افراد دارای معلولیت را آماده و سوار قایق ها کردیم. در بعضی موارد لازم بود با جلیقه نجات اضافی محل نشستنشان را درست کرده و برایشان تکیه گاه درست کنیم. در 4 نوبت این برنامه را اجرا کردیم و همه این عزیزان کایاک سواری در روگا را تجربه کردند. از آنها خواسته بودیم که اگر در مسیر، زباله ای می بینند جمع اوری کنند و با قایق به ساحل بیاورند. البته تاکید کرده بودیم که سلامتی و ایمنی اولویت دارد و کسی نباید برای جمع آوری زباله دچار آسیب بشود.

کار این دوستان در کایاک سواری بی نظیر بود! علیرغم داشتن معلولیت، انگیزه فراوانی داشتند و به صورت خستگی ناپذیر پارو می زدند! از طرفی همگی خود را موظف به جمع اوری زباله می دانستند و در این کار بسیار جدی بودند!

کار قایقران های محلی و تیم ایران رفتینگ هم بی نظیر بود. برنامه را بسیار حرفه ای، با اخلاق خوش، انرژی زیاد و روحیه کار تیمی اجرا کردیم.»

بردیا مهرجو مربی تیم ملی جوانان و نوجوانان قایقرانی اسلالوم که در این برنامه حضور داشت در رابطه با تاثیر این حرکت های ورزشی معتقد است: «ورزش های آبی در ایران کمتر شناخته شده است و این در حالی است که پتانسیل های زیادی برای توسعه این فعالیت ها وجود دارد، افراد دارای معلولیت هم می توانند در چنین فعالیت هایی با رعایت برخی شرایط حضور پیدا کرده و تجربه های جدید کسب کنند. افراد و نهادهای زیادی به انجام شدن این برنامه بصورت مستقیم و غیر مستقیم کمک کردند، امیدوارم اتفاق هایی از این دست که محیط زیست را هم درنظر می گیرد بیشتر برگزار شود.»

روزنامه هفت صبح – اردیبهشت 97

آخرین مطالب

Skip to content